Pengikut

Isnin, 26 Julai 2010

BERITA PERAK: SAYA KESAL , SESAL






Zambry Abd Kadir kesal dan sedih tindakan keterlaluan pihak tertentu yang sanggup menggunakan kata-kata kesat terhadap Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

“Salahkah seorang mufti mengajak umat bersatu, tidakkah itu satu tindakan yang wajar sebagai ahli agama membawa saudara sesama Islam ke jalan yang diredai sebagaimana dianjurkan.

“Penghinaan dengan menggunakan kata-kata kesat seperti ‘haramsani’ dan haram jadah’ tidak seharusnya dilontarkan terhadap beliau. "Sebagai umat Islam ia tidak dianjurkan oleh agama kita,”


Beliau yang juga Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri berkata, hasil tindakan yang keterlalu:an beliau yakin rakyat dapat membezakan sama ada pihak terbabit daripada kalangan benar memahami Islam ataupun tidak.

Menurutnya, apabila ada cadangan untuk mengadakan kerjasama dua parti, seharusnya ia dipertimbangkan demi masa depan orang Melayu dan umat Islam.


“Saya tidak menuduh ses:iapa dan tidak ingin mengeruhkan keadaan, cuma apa yang saya ingin lihat adalah suasana lebih keinsafan.
“Suara perpaduan yang lahir dari ahli agama (mufti) perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas bukannya ruang lingkup politik semata-mata,” katanya.

Semalam, Harussani mengakui tidak kisah walaupun dihina dengan pelbagai gelaran mengaibkan seperti yang disiarkan dalam lama sosial demi menunaikan amanahnya mengajak umat Islam bersatu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan