Pengikut

Selasa, 31 Ogos 2010

PECAT SAJA KERAKYATAN NAMEWEE-OSMAN BAKAR





Kerajaan didesak supaya melucutkan kerakyatan Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee ekoran perbuatannya menghasilkan klip video terbaru yang boleh menyemarakkan api perkauman.

Ketua Umum Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Osman Abu Bakar berkata, tindakan tegas itu adalah yang paling wajar dikenakan bagi memastikan pihak-pihak lain yang ingin mencontohi perbuatan Namewee membatalkan hasrat mereka.

''Saya dapati Kementerian Dalam Negeri banyak berlembut dengan pemuda berkenaan yang sebelum ini telah mengubah lirik lagu Negaraku kepada Negarakuku sehingga dia menjadi lebih berani untuk 'berkarya' sesuka hati tanpa menghiraukan perasaan kaum lain.

''Oleh itu, sudah sampai masanya kerajaan mengambil tindakan menahan pasport atau melucutkan kewarganegaraannya," katanya.

Beliau mengulas tindakan bekas penuntut pengajian komunikasi massa Universiti Ming Chuan, Taiwan itu yang menghasilkan klip video terbaru terbabit dipercayai bertujuan mengutuk seorang pengetua Melayu di sebuah sekolah menengah di Kulaijaya, Johor yang dilaporkan mengeluarkan perkataan berbaur perkauman semasa perhimpunan sekolah pada 12 Ogos lalu.

Namewee, 27, dalam klip video itu antara lain mencerca guru berkenaan serta menyebut Kementerian Pelajaran Malaysia sebagai kurang ajar.

Selain itu, dalam klip video yang turut mempersendakan ibadat puasa di laman web Youtube, dia berulang kali menunjuk isyarat lucah serta mencarut.

Menurut Osman, tindakan lain yang boleh dikenakan adalah menahan pemuda dari Muar, Johor itu di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana tindakannya telah menimbulkan perasaan tidak puas hati antara kaum.

Dalam perkembangan sama, Presiden Ikatan Rakyat Insan Muslim Malaysia (IRIMM), Amir Amsaa Alla Pitchay berkata, langkah melucutkan kewarganegaraan adalah yang terbaik kerana pemuda itu tidak serik walaupun banyak pihak telah menegur perbuatannya sebelum ini.

"Saya telah menonton klip video terbaru ini dan apa yang boleh disimpulkan ia adalah biadab dan perkataan cacian serta hasutan ini tidak boleh diterima rakyat negara ini,'' katanya.

Beliau berkata, pihaknya sedang memantau perkembangan isu itu dan tidak menolak kemungkinan membuat satu lagi laporan polis seperti yang dilakukan pada 2007 berkaitan klip video Negarakuku.

Dalam pada itu, Yang Dipertua Gagasan Suara Rakyat Selangor (Suara), Mohd. Daud Tarihep berkata, tindakan Namewee itu bertentangan dengan gagasan 1Malaysia yang mengutamakan sebanyak toleransi dan bersatu padu antara kaum.

''Telah banyak kali dia melakukan perbuatan melampau ini, jadi satu tindakan tegas harus diambil termasuk dikaji sama ada terdapat peruntukan undang-undang yang membolehkan seseorang itu dilucutkan kerakyatan,'' katanya.

Beliau berkata, perbuatan pemuda itu tidak boleh diterima oleh seluruh rakyat kerana dia jelas sekali tidak menghormati kedudukan raja dan kedaulatan Perlembagaan Persekutuan yang berperanan menyatukan penduduk Malaysia.

1 ulasan:

  1. Bicarakan budak tu. Kot bersalah, hukum le. Tapi jangan bicarakan dia je. Ramei lagi kat sinun yang hina nabi, Islam dan sebagainya. Bicarakan jugak demer.

    BalasPadam