Pengikut

Rabu, 28 Oktober 2009

BAJET UNTUK AHLI UBN SAJA..


Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir hari ini membentangkan Bajet 2010 Perak berjumlah RM739.58 juta dengan defisit diunjurkan berjumlah RM23 juta dalam persidangan Dewan Undangan Negeri.


Kerajaan Haram, Kerajaan Derhaka

Katanya, keadaan bajet defisit itu tidak dapat dielakkan kerana hasil yang dianggarkan tidak dapat menampung perbelanjaan yang semakin meningkat namun kadar defisit itu berkurangan berbanding defisit RM25 juta pada Bajet 2009.

Bajet 2010 keseluruhannya berjumlah RM739.58 juta dan daripada jumlah itu sebanyak RM560.58 juta diperuntukkan untuk perbelanjaan mengurus manakala RM179 juta bagi tujuan pembangunan, katanya ketika membentangkan bajet itu.

Peruntukan RM179 juta bagi perbelanjaan pembangunan itu mencerminkan kesungguhan kerajaan negeri untuk merealisasikan transformasi yang meletakkan kepentingan rakyat di mercu keutamaan tanpa mengira batas kaum dan politik, katanya.


betoi ka tak kira fahaman politik....?


"Bajet ini memberi penekanan kepada usaha menangani masalah yang dihadapi rakyat serta memastikan kesejahteraan dan perpaduan serta keselamatan rakyat dipelihara," katanya.

Katanya kerajaan negeri komited untuk mencari sumber baru bagi meningkatkan hasil negeri dengan menggariskan lima strategi, antaranya mempelbagaikan kaedah dan usaha yang berterusan; menggerakkan dan meneruskan aktiviti pembangunan sebagai penjana utama ekonomi negeri; menjadi negeri yang membela rakyat dan meningkatkan kesejahteraan dan kualiti kehidupan setiap rakyat.

Katanya sebanyak RM7 juta diperuntukkan bagi tujuan program pembasmian kemiskinan yang mana sebanyak RM2 juta bagi membaik pulih rumah, RM4 juta bagi program membasmi kemiskinan mengikut pendekatan dan modul yang berjaya dilaksanakan dan RM1 juta bagi Yayasan Bina Budi.


betoi ka untuk orang miskin...bukan untuk UMNO ka..?



"Kerajaan negeri juga bersetuju untuk membayar elaun bulanan kepada bilal dan siak yang mana sebelum ini mereka hanya diberi bonus tahunan sahaja. Peruntukan sebanyak RM5.99 juta telah disediakan bagi menampung pembayaran tersebut melibatkan seramai 2,496 orang bilal dan siak," katanya.

Katanya selain itu insurans perlindungan takaful berkonsepkan Tabaruk berjumlah RM4 juta disediakan untuk golongan warga emas, ibu dan bapa tunggal, golongan miskin dan orang kurang upaya.


terima kasih, idea Kerajaan Pakatan Rakyat



Kebajikan rakyat bukan beragama Islam juga disediakan dengan kerajaan negeri menyediakan RM3.5 juta bagi aktiviti mereka dan daripada jumlah itu sebanyak RM500,000 dikhususkan untuk kaum Sikh, katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri juga amat prihatin terhadap kepentingan masyarakat Orang Asli dengan menyediakan peruntukan khas sebanyak RM1juta.

"Menyedari terdapat sebilangan anak-anak kaum India yang mengalami himpitan miskin tegar untuk meneruskan pelajaran mereka, maka dicadangkan penubuhan Tabung Khas Pendidikan Anak-Anak Kaum India. Bagi tujuan ini peruntukan RM1 juta disediakan dan tabung ini akan dikendalikan oleh Yayasan Perak," katanya.


ayat cover je ni...



Zambry berkata kerajaan negeri juga prihatin terhadap pengurusan sekolah persendirian Cina (SUWA) dan bersetuju menyumbangkan RM400,000 setahun bagi setiap sekolah melibatkan sembilan sekolah.


idea Kerajaan Pakatan Rakyat diteruskan..tanah dapat duit pun dapat.



Katanya selain itu peruntukan RM1 juta disediakan bagi menampung perbelanjaan pembayaran elaun kepada guru yang mengajar subjek agama dan Al-Quran di Sekolah Agama Rakyat di negeri ini.

"Kerajaan negeri juga bersetuju untuk mewujudkan Maahad Tahfiz di setiap daerah. Sebagai permulaan, peruntukan sebanyak RM1 juta bagi mewujudkan Maahad Tahfiz di Manjung. Pembangunan Maahad Tahfiz di daerah lain akan dilaksanakan di dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh," katanya.


elaun imam masjid dah tertunggak, apa cerita..?



Beliau berkata sejumlah RM4.68 juta diperuntukan bagi sumbangan tambahan kerajaan negeri kepada elaun guru kelas Kafa daripada RM75 sebulan kepada RM200 melibatkan sebanyak 3,120 guru mulai Januari 2010.

"Kerajaan negeri sentiasa menghargai jasa dan sumbangan pemandu yang bertugas tanpa mengira waktu. Sebagai tanda penghargaan dan prihatin ke atas mereka kerajaan negeri bersetuju memberikan perlindungan insurans berkelompok kepada 600 pemandu di bawah pentadbiran kerajaan negeri," katanya.

Selain itu, peruntukan RM3 juta disediakan bagi membangunkan taman asuhan kanak-kanak di semua pejabat daerah dan tanah.

Sementara itu, Zambry memberitahu pemberita bahawa bajet 2010 yang dibentangkan dalam persidangan DUN Perak yang berteraskan memberi bantuan terus kepada rakyat adalah mengikut peraturan persidangan.


maknanya sidang dun memang haram lah yeee!


Katanya, walaupun bajet berkenaan dibentangkan mengikut pembahagiannya dan tidak secara penuh, namun ia tetap mengikut peraturan persidangan.

"Kalau tidak disebabkan ugutan dalam siri ceramah dan akhbar mereka yang mengatakan sidang DUN (hari ini) akan menjadi lebih teruk (daripada sidang DUN sebelum ini), pembentangan (bajet) dan sesi perbahasan adalah baik seperti yang kita amalkan pada sidang pembentangan bajet sebelum ini.

"Kita beri ruang untuk mereka (pembangkang). Dakwaan bajet (yang dibentang) tidak ikut prosedur itu juga telah kita rujuk berkali-kali. Sebarang bentuk prosiding kita (dalam persidangan) tidak bertentangan dengan peraturan," katanya.


UMNO ikut peraturan...?


Ketika sesi perbahasan bajet, ADUN pembangkang tidak mengambil bahagian sebaliknya hanya dua ADUN sahaja yang berbahas iaitu Datuk Hasbullah Osman (BN-Temenggor) dan Datuk Khusairi Abdul Talib (BN-Slim) sebelum bajet itu diluluskan dengan dipersetujui oleh kesemua ADUN BN dan tiga ADUN Bebas.


jamal, osman, hee setuju, pelik? tau ke jamal n osman tentang semua tu...?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan