Pengikut

Jumaat, 18 Jun 2010

PUSAT SAMPAH-SALAHUDDIN AYOB





Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub
mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya tidak menjadikan Dewan Negara sebagai ‘pusat pembuangan sisa pepejal dan sampah’ yang tidak berguna dari kilang Umno BN.

Desakan itu berikutan tindakan Najib melantik Timbalan Presiden MIC, Datuk G. Palanivel menjadi senator dan Timbalan Menteri di Dewan Negara walaupun veteran MIC itu telahpun ditolak sendiri oleh kepemimpinan parti perkauman India untuk menjadi calon BN dalam pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor yang lalu.

"Bagaimana Najib boleh bertindak sedemikian dengan melantik Palanivel jadi senator dan Timbalan Menteri walhal masyarakat India dalam MIC sendiri tolak timbalan presiden itu di Hulu Selangor.

"Takkan Najib nak jadikan Dewan Negara ini sebagai tempat longgokan sampah sarap dan sisa-sisa dari kilang BN," ujar beliau yang juga Ahli parlimen Kubang Kerian lewat petang semalam di lobi Parlimen.

Pun begitu, beliau menyuarakan penghargaan kepada para senator Pakatan Rakyat kerana masing-masing berperanan memartabatkan Dewan Negara sebagai dewan yang mulia.

Beliau mendakwa pelantikan Palanivel menyertai kebinet baru Najib bukanlah berasaskan pada kebolehupayaan serta merit pemimpin pro Presiden MIC, Datuk Seri S.Samy Vellu.

Sebaliknya, katabeliau perlantikan itu sebagai 'pampasan politik' kepada MIC disebabkan kesediaan Samy menerima calon kesukaan Najib, iaitu P. Kamalanathan.

"Perlantikan ini sekadar pampasan politik buat MIC walaupun Najib memberitahu rakyat bahawa kebinetnya menggunakan KPI (aras tanda utama) dan pelbagai sistem merit yang lain," tambah beliau.

Sehubungan itu, tindakan Najib menurut beliau, mencerminkan bahawa jawatan senator serta jawatan menteri/timbalan menteri dalam kebinet semata-mata untuk menangani konflik kepentingan dalam parti-parti komponen BN semata-mata.

Tindakan Najib, menurut beliau, sekaligus langsung tidak mencerminkan wawasan Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Dalam pada itu, tindakan Najib mengetepikan Kamalanathan walaupun pemimpin MIC itu telahpun menjadi Ahli Parlimen Hulu Selangor seakan memberi isyarat bahawa Kamalanathan adalah calon proksi Najib.

"Kalau tidak, tentu dia (Kamalanathan) dilantik mengisi mana-mana jawatan menteri atau timbalan Menteri, mungkin dia calon proksi Najib atau Najib sendiri mungkin tidak yakin dengan dia untuk menyertai kabinetnya," ujarnya lagi.

Pada 1 Jun lalu, Palanivel dilantik menjadi Timbalan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi ekoran cadangan tidak langsung Samy kepada Perdana Menteri.

Perlantikan itu dibuat ekoran Samy sendiri bercadang untuk tidak bergiat aktif dalam kebinet demi memulihara tanggapan masyarakat India terhadap MIC yang dilihat kian terhakis sejak tsunami politik pada Pilihan Raya Umum ke-12 lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan