Pengikut

Rabu, 23 Jun 2010

REPUBLIK OF MALAYSIA






wikipedia

Dalam pengertian dasar, sebuah republik adalah sebuah negara di mana tampuk pemerintahan akhirnya bercabang dari rakyat, bukan dari prinsip keturunan bangsawan. Istilah ini berasal dari bahasa Latin res publica, atau "urusan awam", yanng artinya kerajaan dimilik serta dikawal oleh rakyat. Namun republik berbeda dengan konsep demokrasi. Terdapat kasus dimana negara republik diperintah secara totaliter. Misalnya, Afrika Selatan yang telah menjadi republik sejak 1961, tetapi disebabkan dasar apartheid sekitar 80% penduduk kulit hitamnya dilarang untuk mengikuti pemilu. Tentu saja terdapat juga negara republik yang melakukan perwakilan secara demokrasi.
Konsep republik telah digunakan sejak berabad lamanya dengan republik yang paling terkenal yaitu Republik Roma, yang bertahan dari 509 SM hingga 44 SM. Di dalam Republik tersebut, prinsip-prinsip seperti anualiti (memegang pemerintah selama satu tahun saja) dan "collegiality" (dua orang memegang jabatan ketua negara) telah dipraktekkan.


Dalam zaman modern ini, ketua negara suatu republik biasanya seorang saja, yaitu Presiden, tetapi ada juga beberapa pengecualian misalnya di Swiss, terdapat majelis tujuh pemimpin yang merangkap sebagai ketua negara, dipanggil Bundesrat, dan di San Marino, jabatan ketua negara dipegang oleh dua orang.
Republikanisme adalah pandangan bahwa sebuah republik merupakan bentuk pemerintahan terbaik. Republikanisme juga dapat mengarah pada ideologi dari banyak partai politik yang menamakan diri mereka Partai Republikan. Beberapa dari antaranya adalah, atau mempunyai akarnya dari anti-monarkisme. Untuk kebanyakan partai republikan hanyalah sebuah nama dan partai-partai ini, serta pihak yang berhubungan dengan mereka, mempunyai sedikit keserupaan selain dari nama mereka.




 detikdaily( 15 Febuari)


Satu tajuk berita dalam Berita Harian baru ini  "Malaysia jadi republik jika pembangkang berkuasa", memaksa saya untuk menulis pada hari cuti ini. Inilah kerja-kerja yang dilakukan oleh media arus perdana sekarang ini bagi mengekalkan kuasa pemerintahan Barisan Nasional dan UMNO yang semakin terhakis sekarang.


Setiap kali UMNO melakukan kebiadapan terhadap raja-raja seperti Pindaan Perlembagaan 1983, krisis dengan Istana Kelantan 1990 dan Pindaan Perlembagaan 1993, surat khabar inilah yang menjadi dalang mendedah dan memperbesarkan keburukan perangai raja-raja dan istana dengan tujuan untuk memalukan raja-raja dimata rakyat.

Dalam lapurannya di bawah tajuk tersebut, Ketua Pemuda UMNO, Datuk Hishamduddin Hussein, dilapurkan berkata, rakyat tidak harus memperjudikan masa depan negara kerana tidak mustahil pemimpin Pakatan Rakyat yang menyatakan hasrat mahu menyaman Sultan Perak akan menukar Malaysia menjadi republik sekiranya diberi peluang memerintah.


Apakah mereka sudah lupa bahawa pemimpin UMNOlah yang telah cuba membuka laluan untuk membolehkan Malaysia menjadi sebuah republik dalam pindaan perlembagaan 1983, yang dibawa oleh Tun Dr. Mahathir selaku Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia pada masa itu.


Mengikut pindaan tersebut sebarang undang-undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara, sekiranya tidak ditandatangani atau diperkenankan oleh Yang DiPertuan Agong, akan kekal menjadi undang-undang.


Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia telah melahirkan kebimbangannya mengenai pindaan perlembagaan 1983 dalam bukunya "Kenangan Tunku" yang diwawancara oleh K.Das. Dalam buku tersebut Tunku menyatakan;


"Saya telah menulisnya di dalam buku saya. Dia boleh menjadikan negara ini sebagai satu republik dalam masa dua minggu saja. Apa yang perlu dia lakukan adalah dengan membawa usul ini ke Parlimen dengan majoriti dua pertiga yang dia ada, mereka menerimanya dan jika ia tidak diperkenankan atau diluluskan dalam masa dua minggu, ia akan menjadi undang-undang. Dan dia boleh menukar negara ini dari pemerintahan beraja kepada sebuah negara republik. Ada beberapa perkara lagi yang telah dipinda dalam perlembagaan dan saya mencadangkan supaya perlembagaan itu dikaji semula. Chandra (Muzaffar) yang mengadakan seminar bertujuan untuk mengkaji semula perlembagaan. Oleh kerana tindakan itu, Chandra telah ditahan (dibawah Operasi Lalang) dan akhbar saya (The Star) digantung" .


Begitu jugalah dengan isu Karpal Singh mahu menyaman Sultan Perak. Seperti yang saya tulis dalam posting saya yang lalu, "bahawasenya: UMNOlah yang telah meminda Fasal 38 (4) Perlembagaan Persekutuan pada tahun 1993, dimana imuniti raja-raja telah dihapuskan dan raja-raja boleh disaman dan di bawa ke mahkamah".


Oleh itu pak yet-pak yet UMNO, pemimpin-pemimpin UMNO dan juga media-media arus perdana, janganlah cuba membuat dakyah-dakyah dan memutarbelitkan fakta-fakta sejarah yang telahpun kamu buat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan