Pengikut

Selasa, 27 April 2010

CINA KEKAL SEBAGAI PEMBELOT..?






Ketika undi kaum Melayu dan India membuktikan sokongan mereka semakin pulih terhadap BN, nyata kaum Cina masih permainkan kita. Ini terbukti jelas dibeberapa kawasan yang majoritinya diwakili kaum Cina dalam PRK P094 lalu.

Kita sangat kesal dengan kaum yang terkenal dengan sikap opportunist ini. Apakah mereka terlalu pandai bermain politik, menangguk di air keruh? Pandai mengambil kesempatan ketika kesetabilan politik BN kelihatan goyah dan perpaduan bangsa Melayu ditahap yang paling lemah atau kita kah yang terlalu bodoh dan terlalu bertolak ansur dengan mereka?



Setiap kali undi mereka diperlukan (pilihanraya) setiap kali itulah mereka akan datang dengan berbagai permintaan khusus untuk kaum mereka. Baru-baru ini di Hulu Selangor, peruntukan untuk sekolah jenis kebangsaan Cina telah diumumkan yang bernilai RM35 juta.



Setiap kali juga ada pertemuan dan makan besar, mereka akan keluar beramai-ramai konon memberikan sokongan namun apabila mengundi, mereka undian pembangkang. Ini berlaku bukan sekali dan bukan dua kali, tetapi berkali-kali yang kita sudah tidak terhitung dengan jari.


gambar hiasan



Jelas bahawa politik mereka hanyalah untuk mendapat sesuatu untuk kaum mereka. Mereka mengambil peluang semasa pilihanraya untuk mendesak kerajaan BN dan membuli bangsa Melayu.



Apakah sebenarnya kaum Cina sudah hilang keyakinan kepada MCA dan Gerakan atau sememangnya mereka menyokong DAP yang lebih jelas perjuangkan ‘kiasu’nya? Kita boleh mengambil kesimpulan begini;


Sebenarnya kaum Cina sememangnya menyokong DAP yang ‘ultra kiasu’, yang memperjuangkan kepentingan kaum Cina melebihi segalanya namun mereka masih kurang yakin DAP dapat memegang tampuk kuasa pemerintahan, kerana itu mereka harus bermuka-muka khususnya kepada UMNO yang mengetuai BN. Dalam masa sama DAP menyelinap dengan bersahabat serta memperalatkan Pas dan PKR. Hakikatnya, dibelakang kita mereka berpegangan tangan.



Kenapakah kaum Cina terlalu gelisah dengan kebangkitan semangat bangsa Melayu dalam Perkasa? Perkasa dituduh rasis kerana memperjuangkan bangsa Melayu tetapi mereka tidak merasakan bahawa mereka juga rasis bila perjuangkan kaum Cina? Mereka hendak sama rata dengan menghendaki hak kita tetapi mereka enggan memberi hak mereka.Bagaimana pula dengan Suqiu yang kelihatan begitu ekstrem? Tidak mengapakah jika membela kaum Cina tak tidak boleh membela bangsa Melayu?



Kegagalan MCA dan Gerakan dalam menarik sokongan kaum Cina hendaklah dilihat sebagai satu permainan politik mereka semata-mata. Sebagai saluran untuk merundingkan bagi mendapatkan sesuatu dari BN. MCA dan Gerakan harus dicurigai dalam hal ini. Yang jelasnya, mereka ibaratkan gergaji dua mata dan makan dari dua sudut berbeza.



Kaum Cina sedar bahawa dasar kerajaan tidak akan memberikan mereka ‘tongkat’, justru mereka selalu meminta kerajaan mengamal dasar yang kononnya lebih adil. Benar, mereka tidak diberikan ‘tongkat’ oleh kerajaan, tapi mereka memaksa kerajaan memberikan mereka ‘tongkat’ setiap kali sokongan mereka diperlukan. Lihatlah, mereka minta bangsa Melayu mencampakkan ‘tongkat’, namun apabila kita mencampakkan ‘tongkat’ kita, mereka akan dengan cepat merebutnya untuk mereka gunakan.



Saya bersetuju dengan pendapat dari sebuah laman blog (Kamarulzaman Kamdias) bahawa satu pendekatan baru harus diambil dalam menangani masalah sokongan kaum Cina terhadap MCA dan Gerakan.


Antaranya, jangan lagi memberikan mereka peluang bertanding dikawasan yang majoritinya kaum Melayu, sebaliknya mereka harus bertanding di kawasan yang majoriti kaum Cina kerana suara mereka adalah mewakili kaum itu. Janji kerajaan semasa pilihanraya harus berdasarkan kepada keputusan pilihanraya itu sendiri, jangan lakukan apa-apa jika BN tidak menang dan kaum tertentu tidak memberikan sokongan.



Jikalau dalam ekonomi Melayu diminta membuangkan tongkat, kenapa pula dalam politik perlu kita memberikan mereka tongkat?



Saya tidak yakin kaum Cina akan bersikap jujur dalam penguasaan politik terutama di negeri Selangor. Kita menciumi ada perancangan besar yang mereka sedang aturkan supaya negeri selangor akan dapat mereka kuasai oleh kaum mereka sendiri, melalui DAP.



Tidak mustahil bahawa jajaran Selat Melaka yang tinggi nilai ekonominya akan cuba mereka kekang dan kuasai. Dari Singapura ke Selangor, Perak dan Pulai Pinang, inilah ‘Chinese Belt’* yang menjadi perkiraan untuk menguasai ekonomi seterusnya akan mampu menguasai politik tanah air.



PRK di Hulu Selangor, memperlihatkan kesetiaan bangsa Melayu terhadap pemimpinnya. Walaupun keinginan berkehendakkan wakil rakyat dari kaum majoriti, namun mereka korbankan juga kerana akur terhadap kehendak pemimpin. Kerana itu undi untuk calon pembangkang masih bertahan. Andaikan jika BN meletakkan calon Melayu, kemungkinan angka yang kita dapati kini akan berubah.



Saya melihat ini juga sebagai titik permulaan penyatuan semula bangsa Melayu seandainya pemimpin-pemimpin Melayu itu sendiri tidak terlalu memikirkan kepentingan peribadi melebihi kepentingan Agama, Bangsa dan Negara.


Siapa kata bangsa Melayu tidak boleh bersatu? Selagi kita sedar bahawa kita akan dikuasai dengan cara pecah dan perintah. Selagi kita yakin bahawa kita mampu bersatu semula seperti ketika kita menentang kuasa penjajah dulu. Selagi kita berusaha dan sesungguhnya berserah kepada Allah, - ‘ Tak kan Melayu hilang di dunia’.





braveheart-blogger


Tiada ulasan:

Catat Ulasan