Pengikut

Khamis, 22 April 2010

MAJORITI BODOH DAN HODOH, ITULAH MP BN





Lim Kit Siang menyifatkan majoriti BN di Parlimen sebagai 'majoriti bodoh' ketika Dewan Rakyat hangat membahaskan usul merujuk Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada jawatankuasa hak dan kebebasan parlimen berhubung dakwaannya yang mengaitkan '1Malaysia' dengan 'One Israel'.


Kit Siang DAP-Ipoh Timur dalam ucapannya mempersoal campur tangan Kabinet untuk mengheret Anwar ke Jawatankuasa berkenaan.


"Mengapa kabinet mesti membuat keputusan itu? Campur tangan kabinet adalah pencabulan jelas berhubung pemisahan kuasa," katanya.



Beliau turut melahirkan rasa sedih dan kecewa dengan apa yang berlaku itu.

Huruf condong


"Hari ini adalah hari paling sedih di Parlimen," katanya.



Beliau turut menyifatkan majoriti BN di Parlimen sebagai 'majoriti hodoh, majoriti bodoh'.



Sebelum itu, Mohamed Azmin Ali PKR Gombak mendakwa usul itu merupakan usaha terancang Umno/BN untuk menghalang Anwar daripada terus mendedahkan mengenai kerjasama Malaysia dengan APCO dan zionis Israel.



"Ini merupakan usaha terancang Umno untuk menghalang Permatang Pauh daripada terus mendedahkan mengenai penglibatan Malaysia dengan APCO dan Zionis Israel," katanya.



Beliau juga berkata, usul itu seolah-olah cuba mempengaruhi dewan untuk menjatuhkan hukuman kepada Anwar.



"Bagaimana Dewan sudah menghukum Datuk Seri Anwar sebelum beliau mengemukakan dokumen-dokumen penting mengenai dakwaannya," katanya.



Datuk Mahfuz Omar PAS-Pokok Sena dalam perbahasannya tetap berpendirian ucapan Anwar yang mengaitkan 1Malaysia dengan One Israel tidak mengandungi kenyataan yang mengelirukan dewan.


"Saya tidak nampak di mana kesalahan kenyataan Ketua Pembangkang itu. Dalam ucapannya beliau sebut 'pada 1999 APCO menasihati One Israel dan pada 2009 menasihati Perdana Menteri Najib Razak 1Malaysia.



"Adakah kita nak nafikan bahawa Perdana Menteri sekarang Perdana Menteri 1Malaysia? Memanglah beliau Perdana Menteri 1Malaysia, bukan 2Malaysia," katanya disambut tepukan meja oelh wakil Pakatan Rakyat.



Justeru, Mahfuz mendesak Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz menarik balik dan meminda usul merujuk Anwar ke jawatankuasa hak dan kebebasan parlimen itu.



"Saya minta Padang Rengas menarik balik dan meminda usul ini," katanya.



Sementara itu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi berkata, tindakan Umno BN mahu mengheret beliau ke Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Ahli Parlimen kerana dendam dan tidak puas hati dengan pembongkaran demi pembongkaran yang dibuat beliau.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan