Pengikut

Sabtu, 16 Januari 2010

LAGU NEGERI PERAK...





Dilanjutkan Allah usianya Sultan

Adil dan murah memerintah watan

Ditaati rakyat kiri dan kanan

Iman yang saleh Allah kurniakan

Allah berkati Perak Darul Ridzuan

Allah selamatkan Negeri dan Sultan



Lagu Kebesaran Negeri Perak diwujudkan dalam pemerintahan Sultan Idris Murshidul'adzam Shah (Marhum Rahmatullah - 1887-1916), semasa Baginda berangkat ke London untuk menghadiri kemahkotaan Permaisuri Victoria pada tahun 1888.



Setibanya rombongan di Raja di London, sebagai persediaan, wakil Permaisuri Victoria telah meminta dari Almarhum Raja Mansor, Juruiring Baginda, nota Lagu Kebesaran Negeri Perak untuk dimainkan semasa Baginda berangkat masuk ke dalam Majlis-majlis Rasmi yang diadakan di Istana Permaisuri kelak.



Pada masa itu Negeri Perak tiada mempunyai Lagu Kebesaran. Mengikut cerita untuk mengelak kesipuan, di atas kebijaksanaan dan dayausaha Almarhum Raja Mansor, telah menyatakan bahawa beliau terlupa membawanya dan sekiranya wakil Permaisuri dapat menyediakan seorang pakar muzik yang boleh membuat nota lagu, Almarhum boleh membunyikannya secara bersiul. Lagu yang disiulkan oleh Almarhum ialah sebuah lagu yang sangat-sangat digemari oleh penduduk-penduduk Negeri Perak pada waktu itu dan semenjak itulah juga lagu yang menjadi kegemaran ramai itu menjadi Lagu Kebesaran Negeri Perak, yang dimainkan secara rasmi buat pertama kalinya di kemahkotaan Permaisuri Victoria di London. Lagu yang dimainkan sebagai Kebesaran Negeri Perak itu ialah lagu Terang Bulan.

sisibukit.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan